Bamseprojektet

 
Ibland undrar jag om jag tänker överhuvudtaget när jag startar ett projekt? Förra sommaren plockades eterniten på fasaden på renoveringsobjektet ner. Bakom denna hittades ca 110 år gammal pärlspont (stående, liggande, fiskben). Efter att ha kontrollerat skicket på detta virke, så konstaterades det att det är i hur bra skick som helst och inte ruttet. Hur charmigt och kul är det inte att kunna behålla denna fasad som någon lagt ner så mycket omtanke på förr i tiden? Att klä in så fint gammalt virke känns idiotiskt och huset är tilläggsisolerat på insidan. Problemet är ju att fasaden har många lager med gammal linoljefärg som har krackelerat.
 
Efter lite googlande så fann jag en färgborttagare i form av en Speedheater och åkte och köpte en. Att behålla färgen under var uteslutet enligt färghandeln. Så nu spenderar jag ledig tid med det största projektet jag någonsin gjort. Få bort ALL gammal färg från ett helt hus på ca 180 m2 och som är hööööögt! Det lilla ni ser på bilden tog två dagar att få bort. Kommer jag någonsin ro i land detta projekt? Men mitt tålamod och min dåliga rygg kan det nog ta kål på mig känns det som. Jag kämpar på och hoppas bli klar med en eller två sidor av huset denna sommar. Rom byggdes ju inte på en dag:)
 
Har någon där ute gjort något liknande? Tips som kan underlätta jobbet? Jag kommer nog bli galen av detta tror jag:P Är jag knäpp som kämpar så hårt för att behålla husets charm och själ? Många hade nog bara slängt på ny panel utanpå...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Razzel

Tänk så stolt du kan vara i resten av ditt liv när du är klar med detta - resultatet blir en fröjd för både dig och alla som ser det!
Kämpa på!!

2013-04-30 @ 22:18:27
URL: http://hemmahosrazzel.blogspot.com
Postat av: Johanna

Oj vilket jobb!
Men OM jobbet blir klart så kommer det ju helt klart vara grymt snyggt! Tveksamt bara om du orkar vara ensam på detta projekt? Stort lycka till !! :)

2013-05-02 @ 09:00:15
URL: http://skapandejag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide