Inspiration från hemnet.se

Är det fler än jag som dagligen går in på hemnet för att inspireras och se vilka fantastiska villor som finns till salu? Ibland undrar man vad folk tänker när de säljer vissa hus. Det måste vara brist på pengar:) Själv kan man ju bara drömma om dessa hus *suck*. Snälla säg att det inte bara är jag som är sjukligt beroende av hemnet...hehe!

Idag när jag kikade hittade jag en intressant villa. Ingen villa i min stil, men med väl så spännande arkitektur och historia. Här nedan ser ni bilder och text från www.hemnet.se

Är detta en villa i er stil? För 22 000 000 kr kan den bli er. Inget man har i sparbössan direkt :P


Josef Franks Villa Claëson - Falsterbo

Som en strandad båt på sandheden - med utsikt över havet från terrasserna och styrhytten på taket - ligger det första huset i Falsterbo som Josef Frank ritade skriver Michael Blomquist och Olof Michélsen i boken Falsterbovillorna från 1998.

Josef Frank är mer än bara tyger och möbler. Länge drömde arkitekten Josef Frank om att omsätta dåvarande teori i byggnadskonsten och med ljus, luft och utrymme skapa bättre bostäder åt alla. Mellan 1924 och 1936 ritade han fem sommarvillor till sin svenska frus släktingar och bekanta i Falsterbo. Först i raden av Franks hus var Villa Claëson som nu salubjudes via Bukowskis för första gången sedan huset uppfördes. Villa Claëson, även omtalat som ett av Sveriges första funktionalistiska hus, stod klart 1927. Det ritades för Franks svåger och svägerska Axel och Signhild Claëson.


Franks arkitektur kan vid en första hastig blick verka enkel och utan hemligheter, men tittar man närmare visar sig helhetens sammansatta komplexitet. Utmärkande för just "Villa Claëson" är styrhytten, de olika terrasserna och den utvändiga öppna spisen. Husets exteriör domineras av skeppsrelingar på terrasserna som visar en tydlig påverkan från den samtida modernistiska arkitekturen. Interiört fångas man direkt av Frankatmosfären.


Kommentarer
Postat av: Lene

ÅHH äntligen någon mer än jag som är beroende av hemnet.se! Folk tycker jag är galen som sitter där och kikar trots att jag inte alls ska köpa hus. Tycker det är skitskoj att kika inte bara på husen men hur folk väljer att möblera och så vidare.



Huset du la upp här såg inte så mysigt ut utifrån tycker jag, jag vill ha ett riktigt myshus framöver. Sånt där som när man går ute på gatan nästan dras in i. haha! Jag längtar till den dag då man faktiskt köper hus, men än är inte tiden kommen..



tack för en bra blogg förresten, jag har följt den nu lite då och då ett bra tag. Har inspirerats mycket av din stil!

2010-09-27 @ 23:49:09
URL: http://leneet.blogspot.com
Postat av: hanna

Hej. Du är inte ensam, är oxå hemnet beroende. =) Så himla kul att sitta och kika på alla hus som finns :)

Tack för en super bra blogg :) Styleroom.se är även en bra sida som man får mycket inspiration i från :)

Ha en toppen dag.

2010-09-28 @ 08:37:47
URL: http://hannaxen.blogg.se/
Postat av: Sandra

jag brukar också gå in o titta med jämna mellanrum och spara de bilder som inspirerar.. man måste ju veta hur man vill ha det i framtiden :)



huset för övrigt ser ut som arkitekten har inspirerats en del utav industribyggnader (iallf exteriört) :P

2010-09-28 @ 10:34:54
URL: http://corniz.blogg.se/
Postat av: Evamy - 2barnsmamma i Frankrike

haha jag är lätt beroende av hemnet! Fredrik kommenterar alltid det när jag sitter vid datorn ;)

2010-09-28 @ 12:42:08
URL: http://evamy.se
Postat av: Anna

Jag är med hemnet beroende. Sitter och drömmer om de fantastiska villorna med sjötomt för ett xx antal miljoner =)

2010-09-28 @ 15:03:10
URL: http://dressingroom.webblogg.se/
Postat av: petra

jag är oxå hemnet beroende. Måste in allt som oftast. det är så kul att se andra hus.



kram

2010-09-30 @ 16:27:40
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: AnnaK

Jag var inne häromkvällen och kikade runt, framförallt på lägenheter från sekelskiftet. Det är ju sååå roligt, jag får massor av inspiration! Sen är det väl den nyfikna ådran som drar...=)

Trevlig helg!

2010-10-01 @ 21:31:23
URL: http://annakmaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide